Nástup do školy je jedním z hlavních mezníků v životě každého z nás. Ať se nám to líbí nebo ne, tak od této chvíle už nebude pro naše dítě nic jako dříve. Proto je připravenost na školu skutečně důležitá a opravdu určující. Tak jak dítě bude zvládat školu a školní povinnosti od samotného počátku, bude do značné míry určovat i jeho další úspěšnost a hlavně spokojenost.
Ať si říká kdo chce co chce, tak rodina a rodiče mají hlavní a určující vliv na rozvoj dítěte ve všech oblastech. Mateřská škola mnoho naučí, hodně děti na školní docházku připraví, ale nikdy „nepřetlačí“ formativní vliv rodiny. Ten je a vždy bude opravdu rozhodující.
Většina rodičů si tuto zodpovědnost uvědomuje, a proto stále častěji hledá informace, pomoc či rady, které by byly pro ně užitečné. Z tohoto důvodu jsem pro přehlednost udělal takové grafické znázornění vyrovnanosti vývoje dítěte. Podrobně jsem je rozepsal ve své knize „ Úspěšní vychovávají své děti jinak“, kde této části věnuji celou jednu kapitolu.
Zde bych rád stručně ukázal hlavní klíčové části rozvoje dítěte. Tyto v obrázku znázorněné složky by jednak měly být nejen všechny zastoupeny , ale také soustavně a systematicky rozvíjeny. Navíc by měly být ve vzájemné rovnováze. Je stejně důležité, aby žádná část nechyběla, ale také je důležité dosáhnout jejich vyváženosti a provázanosti.
Proto tento obrázek pentagramu, který má za cíl ukázat tu provázanost a podmíněnost. Jedna složka podporuje druhou. Jedna bez druhé nemůže existovat. Jinak by obrázek – tedy osobnost našeho dítěte nebyla kompletní a také vyvážená. Stejně tak pentagram nebude správný, když jedna oblast bude vyčnívat nad ostatní nebo jiná bude příliš upozaděna či dokonce zanedbána.
![](https://www.nadanedite.cz/wp-content/uploads/2021/10/pentagram-910x1024.png)
Je potom na rodičích, aby nejen rozvíjeli osobnost svého dítěte ve všech klíčových oblastech, ale také tak činili rovnoměrně, přiměřeně a vyváženě. A to je velmi nelehký a hlavně nikdy nekončící proces. Jde totiž o velmi dynamické období jejich života. Jednak se neustále mění a rozvíjí samotné dítě – a to v tomto věku rychle a skutečně skokově. Jednak do tohoto procesu vstupují i další vnější vlivy. A ty nebývají většinou pod přímou kontrolou rodičů. Takže role rodiče je nelehká, protože musí vývoj a výsledky nejen sledovat, ale také přímo svojí výchovou a působením ovlivňovat. Rodiče svým dětem tak pomáhají neustále znovu a znovu vyvažovat a současně rozvíjet jednotlivé oblasti tohoto „Pentagramu úspěšného dítěte“.
Jednotlivé klíčové složky Pentagramu úspěšného dítěte
Tělesná složka – ve zdravém těle zdravý duch, takže sem patří nejen tělesná, ale s tím spojená i psychická zdatnost, otužilost a samozřejmě celkové zdraví a péče o něj. Touto složkou rozvíjíme u svých dětí tělesné aktivity, ale také schopnost snést trochu toho nepohodlí, námahy a přemáhání. Kromě sportovních a tělesných aktivit je zde prostor i na zmíněnou odolnost – otužilost i sebekázeň, vytrvalost apod.
Duchovní složka – přináší našim dětem hodnoty. Morální, etické i další. Zatímco výuku tenisu a lyžování můžete klidně delegovat na jiné, tak tato složka by měla zůstat výsostnou doménou jen a pouze rodiny. Je totiž nejdůležitější. Nemáte-li totiž pevné charakterové a hodnotové imperativy ve svém životě, lze očekávat problémy a neúspěchy ve všech dalších oblastech. A to do hluboké dospělosti, ba i na celý život.
Emocionální a také sociální oblast – zde se dítě učí žít v souladu se svým okolím a současně ovládat své emoce. Sebekontrola, schopnost navazovat a udržovat kvalitní vztahy s druhými, to je doména této oblasti.
Mentální složka – tedy chcete-li, složka rozumová v sobě zahrnuje všechny rozumové a intelektuální činnosti, schopnosti a dovednosti. Ta bývá v současnosti nejvíce akcelerována a mylně považována rodiči (a nejen jimi) za nejdůležitější. Ano, důležitá je, ale v našem schématu je správně až za duchovní a sociální složkou. Angličtina, výtvarka, nebo jakákoliv jiná dovednost je důležitá pro komplexní a úplný rozvoj každého dítěte, ale nesmí být jediná, nebo skoro jediná. Důvod, proč je tak upřednostňována je zřejmý – naplňuje se zde velmi často rozvoj potenciálu našeho dítěte. Ale jak ukazují staré moudrosti i moderní výzkumy, bez pevných hodnot a správných charakterových vlastností může být tento potenciál špatně udržitelný nebo i špatně dosažitelný.
Materiální složka – zakončuje náš pentagram a i když by asi měla patřit do rozumové oblasti, tak je dána jako samostatná, protože zahrnuje návyky nejen z oblasti financí, jak by název mohl evokovat, ale i z oblasti péče o hmotné statky. Zde totiž naše dítě učíme jak se chovat k neživým věcem. Jak je získávat, jak o ně pečovat, jak si je udržet. Také jak si jich vážit, a v neposlední řadě jak v současné moderní společnosti úspěšně přežívat.
![](https://www.nadanedite.cz/wp-content/uploads/2021/10/Pentagram-mm-1024x576.png)
Mgr. Miloslav Hubatka