Zápisy do prvních tříd
Kdy a jak probíhají zápisy do prvních tříd?
Zápisy do prvních tříd v celé ČR musí podle Školského zákona proběhnout mezi 15.lednem a 15.únorem. Konkrétní datum v tomto rozmezí si stanovuje škola a zřizovatel školy. Také forma, kterou zápisy probíhají, může být individuální a různá. Od vážných a oficiálních ceremonií až po hravé a zábavné akce, podobající se spíše karnevalu než vstupu do školy. Každopádně musí být termín a podmínky zápisu(spádovost aj.) veřejně oznámeny – místní tisk, vyvěšení na škole, vystavení na webu školy a zřizovatele apod.
Do školy k zápisu se musí dostavit všechny děti- předškoláci, kterých se zápis týká, tedy i ty děti, kde rodiče budou žádat nebo uvažují o odkladu. S sebou by měly mít rodný list dítěte.
Během zápisu rodič nebo učitel vyplní zápisní lístek a prověří se školní zralost dítěte. Může to být, jak už bylo řečeno, různou formou – od hry až po neformální pohovor. Každopádně se posuzují tato základní kriteria:
- Znalost základních pojmů – barvy, čísla, dny v týdnu, rodina, písmena…
- Zda umí dítě číst nebo počítat (Pozor! Znalost nebo neznalost neurčuje, zda je nebo není zralé, ale pouze se mapuje jeho úroveň)
- Sociální zralost – důležitý aspekt a klíčový pro případný odklad nebo naopak nástup do první třídy
- Zdravotní stav a případná omezení
- Úroveň jemné motoriky, psaní, kreslení apod…
- Úroveň řeči- správná výslovnost hlásek, srozumitelnost, komunikace ve větách a souvětích
- Dotazů a informací může být více podle typu a zaměření školy (napřiklad zda se již učilo cizí jazyk, hudbu ….)
Nedoporučuje se dítě pře zápisem trénovat nebo cvičit na jakoukoliv dovednost a zralost. Nejsou to zkoušky a celý proces by měl být přirozený a nestresující. Rodič si může naopak připravit i dotazy na školu, týkající se systému, koncepce, organizace vyučování apod.
Odklady:
Diskutované a bolestné téma. Zde je třeba říci, že o odklad žádá rodič nebo zákonný zástupce, ale rozhodnutí vydává ředitel školy na základě odborného posudku a doporučení odborného lékaře (zdravotní důvody) nebo pedagogicko-psychologické poradny (vzdělávací a nebo sociální důvody). Předčasný nástup do první třídy může být stejně nežádoucí a škodlivý pro rozvoj dítěte jako zbytečný odklad. Rodiče často argumentují, že znají vlastní dítě nejlépe, což je jistě pravda, ale jsou vždy skutečně odborně, nezaujatě a objektivně schopni posoudit skutečný stav věci? To si musí zodpovědět sami. Z vlastní praxe mohu jen říci, že je třeba každé dítě, každý případ posuzovat individuálně a nelze aplikovat zjednodušující globální pravidla a vzorce. Této problematice se věnujeme v dalších našich článcích.
Miloslav a Lenka Hubatkovi