Hlavní stránka » Poradna » Když je něčeho moc, může být i příliš

Když je něčeho moc, může být i příliš

I nadané a mnohdy všestranně talentované děti se mohou dostat do problémů. Stane se tak, pokud s přibývajícím věkem, a tím i přibývající náročností jak ve škole, tak i ve volnočasových aktivitách nenajdou rovnováhu, přiměřenost a zaměření na priority.

Je to případ, kdy děti mají příliš mnoho kroužků a dalších aktivit i mimo školu. Není až tak výjimečné, že mají denně něco-  a to klidně i dvě až tři aktivity za odpoledne. V podstatě pak ze školy přejdou na další a  další činnosti a zastaví se až večer. Protože jsou děti šikovné a bystré, tak to zpočátku stíhají a večer ani nemusejí tak moc dělat do školy, protože zatím zvládají samy. Problémy zpravidla nastanou v okamžiku, když jsou unavené, nebo se začnou dostavovat první neúspěchy. A je lhostejno, zda ve škole, nebo v těch mimoškolních aktivitách. Většinou se tak stane s vyšším věkem- a tím pádem i vyšší náročností ve škole, sportu, hudbě …Každá činnost si postupně vyžaduje větší úsilí. Více času energie, více soustředění.

Zde si  neodpustím poznámku, zda by skutečně nebylo  dobré zvážit priority a více se zaměřit na jednu či dvě  vybrané oblasti. To nemusí ihned znamenat rezignovat na další. Jen si ujasnit, které jsou klíčové a tudíž jim bude věnováno více času i úsilí. A které naopak budou spíše doplňkové, rekreační, zkrátka pro zábavu.  Vysvětlím. Pokud se tak nestane, dítě se postupně stane přetížené a místo úspěchu začne sklízet stres a nepřiměřenou námahu. Výsledky  pak budou tvrdě vykoupeny dřinou. Je lepší si stanovit priority a zejména v odpoledních činnostech se více zacílit na to, co dítěti více jde, více ho baví, bude více potřebovat v budoucnu. Jakoby zaměřit „fokus“ zájmu a talentu. To proto, aby to neskončilo tím, že sice bude dělat a zvládat vše, ale ve všem bude průměrné. A i přestože má velký potenciál, tak bude později nespokojené. Předběhnou jej i méně schopní, ale o to lépe zacílení. Vždy musí být zachována rovnováha a přiměřenost. A to se ani nezmiňuji  o takových aspektech, jako je čas na kamarády, hraní, zkrátka na svoje dětství.

Mgr.Miloslav Hubatka